Tata Steel och BIMobject® ingår utvecklingsavtal

BIMobject AB (BIMobject) och Tata Steel UK Ltd (Tata Steel) tillkännager idag att de har undertecknat ett utvecklingsavtal.

Tata Steel är en av Storbritanniens ledande tillverkare av stålprodukter för byggbranschen. Avtalet gör det möjligt för de två företagen att samarbeta kring utvecklingen av nya verktyg för att skapa ett robust informationsflöde som stöder Building Information Modelling (BIM). Tekniken gör det möjligt att tillämpa informationen för produkter genom hela den digitala projekteringen. Den ger även större flexibilitet för designers och skapar möjligheter för att använda informationen till ett flertal användningsområden inom samhällsbyggnad.

Tata Steel använder IBMs lösning för sitt produktinformationssystem (PIM), vilket i kombination med plattformen BIMobject Cloud som använder IBM Softlayer (inklusive IBM Bluemix) skapar nya möjligheter för att förbättra dataintegritet. Dessa funktioner förstärker avsevärt “single source of truth” mellan BIM och PIM, genom att förenkla tillgången till information och informationsflöde genom de två databaserna.

Eftersom Storbritanniens regering – och andra regeringar över hela världen – nu kräver BIM för offentligt upphandlade projekt, är det av yttersta vikt att informationen som tillhandahålls av tillverkare inom byggbranschen är korrekt och relevant. Det här samarbetet kommer att visa vägen för nyheter inom framtida informationsleveranser, samt uppmuntra andra tillverkare att stötta den digitala omvandlingen i byggbranschen.

"I takt med att BIM rör sig mot en mer informationsrik miljö, blir det ännu viktigare för tillverkare inom byggbranschen att säkerställa att de tillhandahåller precis den information som krävs, samt att de har flexibiliteten att justera denna när branschens behov ändras. BIMobject Open Property Cloud (BOPC) erbjuder redan arkitekter, designers och tillverkare stor flexibilitet vid hanteringen och tillhandahållandet av objektdatan”, säger Stefan Larsson, grundare och VD på BIMobject.

“Tata Steels vision, att ge bättre service till sina kunder och att integrera befintliga system för produktinformation med BIM, går hand i hand med BIMobjects vision och vi är glada över att kunna inleda ett samarbete med dem gällande utvecklingen och implementeringen av dessa nya avancerade teknologier”, säger Alex Small, BIM-manager på Tata Steel.

Alex Small fortsätter:

“Eftersom Storbritanniens regering, och många privata företag, nu efterfrågar BIM nivå 2, behöver Tata Steel säkerställa att de har kapacitet att leverera inte bara högkvalitativa produkter, utan även informationen, teknologin och tjänsterna som krävs för produkterna.

Övergången till BIM nivå 3, funktionell konstruktionseffektivitet och IoT (Internet of Things) kräver att Tata Steel skapar nya sätt att arbeta med deras kunder och distributionskanaler. Det är ingen tvekan om att företaget i framtiden kommer att behöva arbeta ännu närmre föreskrivande led och därför kommer att behöva digitala verktyg som gör produktinformation tillgänglig för dem i de format som de behöver.

BIMobject® är vägledande när det gäller att leverera produktinformation och vi är glada över att få arbeta med dem för att leverera dessa nödvändiga verktyg.”

Tata Steels BIM-objekt
Tata Steel har nu alla sina brittiska produkter för byggnation, tillgängliga för nedladdning via bimobject.com. Du kan även följa länkarna från deras produktsidor på www.tatasteelconstruction.com/BIM

Stefan Larsson, Grundare & VD - BIMobject AB
Email: info@bimobject.com