BIMobject tecknar samarbetsavtal med PIM-systemleverantören inRiver

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan BIMobject och den globala PIM-systemleverantören inRiver. Samarbetet kommer att underlätta för tillverkare av byggprodukter att omvandla sin produktinformation i PIM till specificeringsdata för BIM, vilket ger avsevärt större marknadsföringsmöjligheter. Den direkta integrationen i molnplattformen BIMobject® Cloud kommer att automatisera hittills manuella arbetsprocesser och resultera i snabbare digitalisering. Avtalet innebär inga nämnvärda kostnader för någon av parterna.

BIMobject och det marknadsledande bolaget inRiver har ingått ett samarbetsavtal för att möjliggöra integration av PIM-system med BIMobjects plattform för digitala byggprodukter. Syftet med samarbetet är att underlätta för tillverkare av byggprodukter att gå från PIM till BIM, och att göra sina produkter tillgängliga för BIM-användare utöver att samla informationen i den egna produktdatabasen. På så vis blir BIMobject® Cloud en kanal för produktinformationen från PIM.

“Den stora investering BIMobject gjort i att utveckla ett API-gränssnitt resulterar nu i avsevärda fördelar för både användare och tillverkare: BIMobject Cloud kan integreras med PIM-system som inRiver, vilket ger tillverkarna rätt förutsättningar för att skapa ett obrutet informationsflöde mellan alla sina informationskällor, produktutveckling och marknadsinformation på ett säkert sätt som är validerbart, spårbart och effektivt”, säger Stefan Larsson, VD på BIMobject.

Samarbetet kommer att innebära en förbättring av flera arbetsprocesser i det att man slipper dubbelarbetet som krävts hittills, då samma information behövt matas in i de två olika systemen. Existerande gemensamma kunder till de båda bolagen kommer att kunna uppdatera och underhålla produkter lättare i både BIM och PIM. Samtidigt får kunderna tillgång till de marknadsföringskanaler som BIM innebär. Molnplattformen BIMobject® Cloud är idag världens ledande portal för digitala byggprodukter och har en ständigt växande användarbas som för närvarande består av över 640 000 personer som är verksamma inom den internationella arkitekt-, ingenjörs- och byggbranschen.

“Vi kan se ett växande behov för våra kunder att använda den information som skapats i PIM-system från inRiver i diverse applikationer. Plattformen BIMobject Cloud är en fantastisk applikation för bygg- och interiörbranschen, och vi tror att en väl integrerad lösning med två system kan erbjuda våra kunder en väldigt värdefull lösning”, säger Jesper Larsen, Partner Director på inRiver.

“Samarbetet med inRiver ligger precis i linje med vår vision för BIMobject Cloud, och för BIM i stort: att tillhandahålla en så öppen plattform som möjligt, där både kunder och användare kan nyttja informationen för att effektivisera processer och skapa mervärde i sin arbetsvardag. Det är just sådana här initiativ vi ville främja när vi släppte vårt API”, säger Ben O’Donnell, CTO på BIMobject.

Avtalet är löpande och innebär inga nämnvärda kostnader för någon av parterna.