Allplan ingår samarbetsavtal med BIMobject®

BIMobject AB (BIMobject) lanserar idag ett nytt samarbete med Allplan GmbH (Allplan), som är en större aktör inom BIM och AEC.

Allplan ägs av Nemetscheck Group som 2015 hade en omsättning om 285 MEUR. Allplan kommer att inom närtid utveckla en BIMobject App för sina cirka 40 000 användare och ge dem möjligheten att ladda ner BIM-objekt direkt från BIMobject Cloud. BIMobject kommer framöver att supportera Allplan formatet på BIMobject Cloud för att stödja BIM-plattformen Allplan.

Användare av Allplan, främst arkitekter och ingenjörer, kommer i framtiden enkelt att kunna integrera BIM-objekt i sina ritningar och modeller från BIMobject Cloud, vilket kommer underlätta det dagliga arbetet betydligt och innehålla informationsrika digitala produkter och material.

Nemetscheck Group som äger Allplan är en av Europas ledande leverantörer av arkitektur-, ingenjörs- och förvaltningsapplikationer.

“Vi får regelbundet förfrågningar från arkitekter och ingenjörer som behöver tillverkarspecifika BIM-objekt till Allplan. Nu kan vi äntligen tillgodose detta behov. Även för tillverkarna av byggmaterial och produkter kommer detta att innebära en betydelsefull ökning av användare från Allplan-världen”, säger Johannes Reischböck, COO och styrelseledamot i BIMobject.

”Våra kunder kommer att tjäna direkt på vårt samarbete med BIMobject. Arkitekter och ingenjörer kommer i framtiden att kunna integrera BIM-objekt från originalprodukter direkt i sina BIM-arbetsflöden. På så sätt blir processen med planering, byggnation och drift av byggnader betydligt mer effektiv och skapar mer värde”, säger Markus Tretheway, Vice President Product Management, Allplan.

Emma Möllerberg – Presskontakt
Email: info@bimobject.com